Thursday 20 December 2012

Oppss Sorry!


Salam and Hi everyone

Yes. Saya kembali. PC ni kosong je,seakan2 memberi saya peluang untuk menulis skit di sini. hehe. Cuma nak share sikit about the word sorry. Yes. Sorry atau dalam bahasa melayu minta maaf. Jangan terlalu ego untuk meminta maaf sekiranya betul kita ada wat salah. Tidak kira dengan sesiapa pun. Dengan yg lebih muda atau yg lebih tua. Tidak kira bangsa. TIdak kira agama. In certain situation, ada jugak yg tak bersalah pun tapi dia meminta maaf. When this happens, it means that orang tu maybe minta maaf sebab tidak mahu memanjangkan sengketa atau mengelakkan keadaan yang lebih teruk berlaku, For me, It is good to mengalah. Tak mati pun. Eh?

One thing happened to me today. Orang lain buat salah tapi saya yang terima padahnya. Disebabkan assumption orang tu, saya hadapi masalah. Nasib baik kejadian berlaku dengan saya yg masih ada wudhuk (baru lepas menunaikan solat),saya jadi relax and tak marah pun eventhou apa yang berlaku jelas kesilapan Oppps Sorry! hamba Allah itu. Saya bersyukur kerana saya berjaya menahan marah saya. If dulu, ,mau kena maki dah orang tu. HAHA.

Selalu saya dengar orang nasihat dan pernah juga dgr dari ceramah agama,tentang perasaan marah. And I found this! I took it from satu artikel khutbah jumaat.

Di dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w. ada disebutkan

"Hendaklah pergi berwudhuk, kerana marah itu dari syaitan dan syaitan itu dijadikan dari api, maka api akan padam dengan air. Sekiranya seseorang yang sedang marah itu, sedang berdiri, maka hendaklah dia duduk, dan sekiranya sedang duduk, maka hendaklah dia berbaring"

Yes. Secara kebetulan,saya membuat call tu time yang betul. Sebenarnya before solat tu, ada cuba call tp xberjawab. Nasib baik la kann. Hehe. Things change. People may change. It is not impossible. It may takes time. So wait. Patiently.

Got to go. Sudah dekat masuk waktu Maghrib. Will be writing more and more. Yayyy! Thanks for reading guys.

Love,
Mylia. :)

No comments:

Post a Comment