Friday 23 December 2011

Penantian. ^__^

Salam and Hello Everyone,

How are you out there? Its been a loooong time since my last post. So sorry sbb dah lama tak update. Too many things to talk about sampai tak tau mana nak tulis ha. Today tetiba ada mood pulak nak tulis about this one word~"Penantian"


The main thing in Penantian would be you have to know what are you waiting for. Kita kena tahu apa yang kita nantikan. Every single person in this whole world have things that they wait for. Tak kira umur,tak kira jantina. Everyone have different things yang mereka nantikan dalam hidup mereka. Tapi ada jugak benda yang sama. Even my adorable naughty nephew named Izz Fudail yang umur baru 5 tahun ada benda yang dia nantikan. Nak tau apa? 'Izz tak sabar nak drive keta and bawak Cik Mee jalan jalan' Yes, he is only 5 years old tapi dah ada perkara yang dia tak sabar nak buat bila besar nanti.

"Penantian itu satu penyeksaan" potong jari la if korg tak penah dengar pepatah ni.Satu quote yang sangat glamer and selalu diungkapkan. Yes,penantian itu memang mendera kita but if we wait patiently and go thru all the halangan,it will be worth it kann? Even menunggu someone untuk bape minit pun kita dah mengeluh kan? Apatah lagi bertahun tahun lamanya. Penantian is one thing that we can relate closely dengan SABAR. InsyaAllah if kita sabar,apa yang kita nantikan akan jadi kenyataan atau jadi milik kita.

"Penantian yang hanya sia-sia" Yup,tidak semestinya apa yang kita nantikan,tunggu akan menjadi seperti apa yang kita nak. Eventhough kita cukup sabar. Itu ialah kerana Nya. Tuhan tau yang terbaik untuk kita. Mungkin sudah ditakdirkan kita takkan dapat apa yang kita nak sebab Dia ada yang lebih baik untuk kita. Don't regret for what we have done or wait. Betul,masa dan tenaga telah dibazirkan. But just remember,if that doesnt happen,we will not have what we have now. Itu semua kita ambil sebagai pengalaman hidup. Experience for us to be a better person in future.

Lelaki dan perempuan. Masing-masing ada benda yang mereka tunggu and nantikan. Ada juga yang sama. Untuk yang budak budak kecik,dorang tak sabar nak besar. Bagi yang dah besar,tak sabar pulak nak abis belajar. Yang bergelar mahasiswa,tak sabar lak nak bekerja. Bila dah bekerja and dah ada duit sendiri, tak sabar pulak nak ada kereta and rumah sendiri. Bila dah settle down,tak sabar pulak nak kawin! (Betul2! haha) Married people pulak cant wait to have their own darah daging aka cahayamata. For parents,ada yang tak sabar dapat menantu and cucu. Even ada yg tak sabar nak tunggu cucu dorang membesar! Every person have their own stories of PENANTIAN.

Me myself pun ada penantian sendiri. Penantian untuk have my own family and kids. My own house for me and my family. Me myself pun tak tau when will be the exact time. But the most important thing to do is Usaha,Doa and Tawakal as itu pun sangat penting dalam word PENANTIAN. Pelbagai halangan and cabaran akan dilalui semasa penantian masing2. Tapi tak kurang jugak yang takde halangan. Itu adalah nasib masing2. Be patient if you really really into that penantian. InsyaAllah penantian itu takkan sia sia and sangat bermakna in the end nanti.

Last word for now,


So prepare to go through the rain for the rainbow that you are waiting for. :)

Love,
Mylia :)

No comments:

Post a Comment